Az elmúlt időszakban sok kritika érte az egyetemi modellváltást, ezek döntő többsége téves feltételezésekre épül. A Magyarországon jelenleg zajló felsőoktatási átalakulás ugyanakkor nem ördögtől való, igaz, sok ellenzéki politikus és megszólaló ezt igyekszik sugallani. A világon számos sikeres példa bizonyítja, hogy a felsőoktatás csakis egy olyan stratégiai személéletmód meghonosításával állítható hosszú távú fejlődési pályájára, mely képes ötvözni a tudományos munkát, a felsőoktatási autonómiát és az innovációt egy biztos finanszírozási hátteret nyújtó keretrendszerrel.
A felsőoktatási intézmények fejlesztéséhez állami cselekvésre van szükség
A modellváltással kapcsolatban érdemes folyamatokban gondolni, hiszen olyan reformról van szó, mely az egész felsőoktatási rendszer számára új irányt szab, és ezzel együtt új lehetőségeket is kínál.
Egy nyugat-európai vagy amerikai egyetem sem lett a világ legjobbja egyik napról a másikra.
A Harvard Egyetem vagy éppen a Yale Egyetem az amerikai elitképzés meghatározó szereplői, ebben pedig fontos szerepet játszott egy többszáz éves múltra visszatekintő hagyomány. Az egyetemek számára érkező felajánlások kezelését alapítványi formában működő alapkezelők (endowment fund) látták el, miközben a szövetségi kormány állami vagyontárgyak felajánlásával igyekezett gyorsítópályára állítani a felsőoktatást.
Bár az amerikai felsőoktatás történelmében elsősorban a magánintézmények és a magán felajánlások játszottak fontos szerepet, mindez nem jelentette azt, hogy az állam passzív megfigyelő volt, sőt. A XIX. század közepétől számos ismert amerikai intézmény – köztük a Cornell és a Yale Egyetem, a Brown Egyetem és a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) – részesült állami földadományokban köszönhetőn a Justin Smith Morrill republikánus képviselőhöz köthető 1862-es, illetve 1890-es földadományozási törvényeknek.
A törvényekben biztosított állami vagyonátruházás fejlődő pályára állította az amerikai felsőoktatást, és lehetővé tette, hogy évtizedek alatt intézményekből elitegyetemekké válhassanak.
Az állam szerepvállalása a XXI. században is kézzel fogható, hiszen csak a 2010 és 2015 közötti időszakban az Egyesült Államok nyolc legjobb intézménye – így többek között a Harvard, a Yale, a Columbia és a Princeton – 25,73 milliárd dollár állami támogatásban részesült. Az állam így nemcsak kezdőtőkét adott az intézmények kezébe a földvagyon felajánlásával, hanem legfontosabb támogatóként folyamatosan elősegítette fejlődésüket. Az alapítványi rendszer nélkül ugyanakkor az amerikai egyetemek nem lettek volna képesek becsatornázni azokat a magánszemélytől és vállalatoktól érkező felajánlásokat is, melyek a megvalósuló fejlesztések révén elősegítették, hogy a Yale, a Harvard és a Columbia a világ legrangosabb egyetemei között legyenek.